Információ, sajtókapcsolat:

Blau Zsuzsanna
marketing kommunikációs vezető
zsuzsanna.blau@maven7.com
+36 30 210 4830

Friss topikok

Twitter

Kövess minket a Facebookon is!

Hálózatokhoz, hálózatkutatáshoz kapcsolódó információk, tanulmányok.

2012.07.03. 09:54 ntwrk.blog

Social Media és a hálózatok ereje 2. – Véleményvezérek a Twitteren

Címkék: hálózat twitter network közösségi oldal social media marketing közösségi oldalak véleményvezér maven7 kol key opininon leader mapping

A Social Media használat forradalmi térnyerésének hatására a modern kor marketingesei gyakran csak kapkodják a fejüket; Facebook, Twitter, Tumblr, Flickr, Pinterest, Google+, blogok százai és a paletta még korántsem véges. Szinte lehetetlen ennyi csatornát naprakészen követni. Ráadásul nem elég ezeket az oldalakat önmagukban vizsgálni, hiszen a felhasználók által generált tartalom lényege pontosan a gyors információterjedést szolgáló hálózati hatásban érhető tetten. Mit lehet ekkor tenni? Három részes sorozatunkban a Maven7 legújabb kutatási eredményeiből szemezgetünk, melyek különös hangsúlyt fektetnek a hálózati hatásra, és egyértelműen megkönnyíthetik az online marketingesek, PR szakemberek és termék managerek életét. 

A 2006 októberében San Franciscoból útjára indított Twitter mikroblog szolgáltató kissé lassan érkezett el hazánkba. Míg a Facebook láz viszonylag hamar, már 2-3 éve megkezdődött itthon is, és ma már közel 3 milliós magyar felhasználótábora van, addig a twitteres közösség lassan növekszik és egészen kicsi; naponta körülbelül 30 ezren látogatják az oldalt. A helyzet a Tumblr-rel is hasonló - kevesen aktívak az oldalon. 

De akkor miért érdemes odafigyelni rájuk? A hazai Twitter és Tumblr felhasználók többsége nagyvárosi, de leginkább budapesti, magasabb státuszú személy. A mikroblog szolgáltatókon hihetelenül gyorsan terjednek a hírek, főleg a negatívak. Míg a hagyományos online sajtóban akár egy hétig is elcsámcsognak az újságírók egy-egy témán, addig a Twitteren 2,5 óra alatt körbeér egy információ, ha a megfelelő személytől indul útjára. Tehát nagyon fontos ezeket a médiumokat is kordában tartanunk  - amennyire csak lehetséges. Nem véletlen, hogy egyes külföldi celebritások például Charlie Sheen a maga 7 és fél millió követőjével 50 ezer dollárt kap tweetenként. A spanyol választások alatt végzett Twitter elemzésünk során például kiderült, hogy egy teljesen hétköznapi személynek is komoly hatása lehet a választókra. Azt hiszem, ezek után senkinek nem kell magyarázni, hogy ezen magas presztízsű, sokszor igen lojális fogyasztókhoz eljutó üzenetek monitorozása miért is elengedhetetlen.

Amikor hazai véleményformálókra gondolunk, például híres újságírókra, bloggerekre, sportolókra, egyértelműen azok a személyek ugranak be, akik roppant aktívak mindenféle social media platformon. Mivel hazánkban nincsenek milliós követői bázisok, nem feltétlenül a legtöbb követővel rendelkező személy a legérdekesebb az információterjedés szempontjából. Tisztában kell lennünk azzal, hogy mennyire releváns az adott tweetelő a termékünk számára, azaz üzenetei mennyire a mi fogyasztóinkat célozzák meg. Ez szövegbányászati módszerekkel kinyerhető a Twitter adatokból. Emellett az sem elhanyagolható kérdés, hogy milyen a hálózati pozíciója az adott felhasználónak. Mennyire közösek a követői például a konkurens márka vagy saját termékünk követőivel. A Twitterben az a remek a Facebookhoz képest, hogy az aktivitási adatok nyilvánosak, így kinyerhetőek az egyes felhasználókhoz köthető kapcsolathálózati adatok is.

A Twitter felhasználók kapcsolataiból többféleképpen is építhetőek hálózatok. Egyrészt felfoghatjuk az információközlőket mint adatforrásokat (ezek gyakran például márkákhoz kapcsolódó személyek vagy magának a brandnek a hivatalos oldalai), és az egyes felhasználók köthetőek ezekhez a csomópontokhoz az alapján, hogy retweetelték az adatforrás üzenetét. Ezenfelül minden felhasználónak vannak követői és barátai. A követői bázisnál jóval erősebb kapcsolatot mutat a barát státusz, ezen információk alapján is lehet hálózatokat értelmezni. (Lásd korábbi cikkünket, ahol  a közös követők és barátok alapján építettünk hálózatokat.) A következő ábrán egy FMCG termékeket árusító cég és annak versenytársaihoz köthető Twitter üzenetek retweet hálózata látszik.

Retweet_hálózatPNG.PNG

A második ábra azt mutatja meg, hogy az egyes adatforrások között miként lehet kiválasztani azokat az oldalakat, amelyikek a legnagyobb hatással vannak a termék fogyasztóinak közösségére. A sárga négyzetek mutatják azokat a Véleményvezéreket (Key Opinion Leaders - KOL-eket), akik a közösség legnagyobb részét érik el három lépésben, valamint a legnagyobb követői, illetve barát bázissal rendelkeznek, tehát hálózati pozíciójuk centrális.   

Twitter2.PNG

A Twitter adatok elemzésével nem csak az adott termék fogyasztóinak véleményvezéreit és fontos szereplőit tudjuk meghatározni, de lokációs adatok segítségével termékelhelyezéshez kötődő kutatások is elemezhetőek. Korábbi cikkünkben ATM-el elhelyezésének optimalizálásán mutattuk be a lokációs adatok felhasználását. Lokációs adatok hálózatos megközelítéséről és geomarketingről bővebben következő cikkünkben!

Folytatása következik!

Ezt olvastad már? Social Media és a hálózatok ereje 1. - A magyar blogtér

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://network.blog.hu/api/trackback/id/tr604625368

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Héjj Szilárd Marketingarc · http://marketingarc.blog.hu 2012.07.19. 23:41:19

szerinted itthon egy kkv-nak érdemes foglalkozni twitterrel? szerintem nem nagyon..még.

ntwrk.blog · http://network.blog.hu 2012.07.30. 10:18:13

@Szilibácsi: Szerintem nagyon témafüggő. Bizonyos területeken sokkal aktívabbak a Twitter felhasználók, például IT szektor. Illetve olyan cégeknek is érdemes, akik szeretnének vagy már kiléptek a nemzetközi piacra (pl:Prezi.com). Nyilván FMCG területen egyelőre nehezebb használni, hisz nagyon kicsi a felhasználói bázis. Csak ott van értelme használni, ahol a célközönség aktív és jelen van. Mindenesetre az oldal népszerűsége, ha lassan is, de nő Mo-n is.

Héjj Szilárd Marketingarc · http://marketingarc.blog.hu 2012.07.30. 10:50:32

@ntwrk.blog: Pont erre céloztam a kérdésemmel, hogy szerintem most a kkv-k nagy egészét tekintve kimondhatjuk, hogy nagyon keskeny az a kkv réteg, aki most a twittert kitudná kellően használni. Prezi.com azért nem egy kkv :D
Geek-eket és IT buzikat nem jobb elérni a Google+ -on?

ntwrk.blog · http://network.blog.hu 2012.07.30. 11:49:02

Csináltunk IT témában kutatást és nagyon erős a Twitter használat, a Facebook viszont ott nagyon nem megy.