Év végéig lehetett dönteni; mertünk, tudtunk illetve akartunk-e végtörleszteni. A fizetési határidő szoros - január 31-ig utalni kell, hisz a kedvezményes törlesztést csak eddig a napig lehet igénybe venni. De miképp is alakult a köz vélménye a végtörlesztésről? Kik foglalkoztak az elmúlt időszakban a legtöbbet a témával? A Brandmonitor Közösségi Médiafigyelő és a Maven7 Hálózatkutató Zrt közös kutatásából választ kaphatunk a fenti kérdésekre.
A Brandmonitor médiafigyelő szoftvere segítségével több ezer bejegyzést, posztot és tweet-et sikerült összegyűjteni végtörlesztés témában, így elemezhetővé váltak a terület szakértői és a legizgalmasabb dinamikák a sajtóban.
A kutatás egyik legérdekesebb eredménye, hogy a közösségi média felzárkózott a hagyományos sajtóhoz és kezdeményezőjévé vált az online véleményformálásnak, noha az online tartalmak 47%-át még mindig a hírek, azaz a hagyományos online sajtó teszik ki.
A hagyományos online sajtó tudósító szerepe nagyon erős, hisz ha megnézzük a jobboldali grafikont, látszik, hogy az alábbi események hatására megnőtt a bejegyzések száma:
- 2011. szeptember 09. - Végtörlesztés bejelentése
- 2011. szeptember 11. - Lázár János bejelenti a fix árfolyamú hiteltörlesztést
- 2011. szeptember 20. - A parlament elfogadja a végtörlesztéssel kapcsolatos javaslatot
A közösségi média azonban sokszor megelőzi a hagyományos sajtót és például már 2011. szeptember 12-én értesülhettünk az új törvényjavaslatról a közösségi médiából.
A közösségi média egyre növekvő szerepe arra enged következtetni, hogy olyan véleményformálók érhetőek el online felületeken, akik nem félnek hangoztatni véleményüket és ezzel nagyon sok emberre hatással vannak. A Maven7 kutatói hálózatkutatási és szövegbányászati eszközökkel feltérképezték a twitter végtörlesztéssel kapcsolatban posztoló közösségét és beazonosították azokat a személyeket, akik legnagyobb hatást gyakorolták a témában. Őket nevezik kulcsvélményvezéreknek.
Az ábrán a végtörlesztéssel kapcsolatos twitter közösség látható. A zöld pontok személyeket jelölnek, a pirosak médiumokat vagy azokhoz kapcsolódó felhasználókat takarnak, a kékek politikusok vagy pártok, a szürkék pedig egyéb szervezetek. A pontok mérete a követők számát mutatja; minél nagyobb egy adott pont, annál több követője van a twitteren. Két pont között akkor van kapcsolat, ha barátok vagy követői egymásnak.
A névvel kiemelt felhasználókat azonosították véleményvezérnek. Ők tweetelték a legtöbb végtörlesztéssel kapcsolatos tartalmat, emellett követőik száma is kiemelkedő és centrális pozíciójuk van a hálózatban.
A második ábrán már csak a személyek és az egyéb szervezetek láthatóak - a politikusok, pártok és a média képviselői már nem. Az ábrán jól látszik, hogy a kulcs-véleményvezérek egymással is aktív kapcsolatban állnak. A legtöbb követője Barna Lászlónak és Börcsök Sándornak van, ám az Alma a magyarokrol és Geyza központi pozíciót foglalnak el a hálózatban, amely növeli fontosságukat.
Az eredmények azt mutatják, hogy eddig elképzelhetetlen mennyiségű adat áll rendelkezésünkre - egy-egy döntés előtt rengeteg impulzus ér minket, melyek mind hatnak döntéseinkre. A közösségi média ereje hatalmas, egy-egy felkapott blogger vagy felhasználó olyan erős befolyással bírhat, akár pénzügyi kérdésekben is, mellyel nagyon nehéz felvenni a versenyt. Az intézkedések legkeményebb kritikusai maguk az alanyok, akik a közösségi terekben küldik be napról napra bejegyzéseiket, és ezzel, még ha nem is gondolják, több ezrek életére hatnak.