Spanyolországban előrehozott választások zajlottak november 20-án. Őket is meggyötörte a gazdasági válság, és egekbe szökött az ország munkanélküliségi rátája. Mi figyelhető meg ebben a feszült légkörben a választópolgárokon? Tényleg mások, mint mi, magyar szavazók? Melyik oldal van közelebb a politikai apátiához – mit mutat az online üzenetek hálózata? A közösségi média politizáltságát kutattuk karácsonykor.
A választásokon miniszterelnöki pozícióért küzdő két vezető politikus, a szocialista Alfredo Pérez Rubalcaba és a jobbközép néppárti Mariano Rajoy közösségi médiás jelenlétét elemeztük. A vizsgálat időtartama a szokásos, (november 20-i) választásokat megelőző nyolc napon túl a Twitter esetében a karácsonyi diskurzust feltérképezendő december 23-26 volt. Kutatásunk fókuszában a Twitter szerepelt, de szemügyre vettük a Facebook-ot is.
A két jelölt és pártjuk Twitter profilja is meggyőző háttérrel büszkélkedhet, hisz Rajoy 100 ezer fölötti, de a jobbközép Néppárt, a Spanyol Szocialista Munkáspárt és Rubalcaba is 40 ezret meghaladó számú követővel rendelkezik. A nyolcnapos periódus alatt a ma már győztes Rajoy (15,8 százalékpont), és a korábbi miniszterelnök-helyettes Rubalcaba (11,6 százalékpont) is jócskán növelte Twitter-es táborát. Ők nem éltek vissza támogatóik bizalmával, naponta átlagosan 52, illetve 90 tweet-tel adták a világ tudtára, kire is kell szavazni november 20-án. Ebben segítették őket pártjaik is, hisz napi átlagban 13 fölötti megosztott tartalommal igyekezték felkelteni a választópolgárok figyelmét. Az aktivitás így nem maradhatott el a követők részéről sem: csak a választás hétvégéjén kétszázezerszer írták le Rajoy, és negyvenezer-háromszázszor Rubalcaba nevét a Twitter világában. Nekik hála, a tweet-ekhez óránként több száz ún „hashtag” (kategorizálást és keresést segítő címke) társult. Akadt párszáz olyan lelkes rajongó is, aki a Geo-tagging rendszerével megadta saját földrajzi pozícióját is – nem meglepő, hogy ezek javarészt Spanyolország területére mutattak.
Az üzenetek hálózatát elemezve arra jutottunk, ez a hatalmas mennyiségű tweet Rajoy esetében legtöbbször az „este”, „szavazni”, „most”, „minden” és „Rajoy” szavakat tartalmazta a kötőszavakon és névelőkön kívül. Ezzel szemben Rubalcaba-hoz a „szavazni”-n kívül a két rivális párt, valamint ellenfelének neve társult legtöbbször. A tweet-ekből tehát a néppártiak tudták ellenfeleiket – szó szerint – kiszorítani a választások időszakában.
Spanyol karácsony
Áttekintettük, mi történt a sajátos spanyol karácsonyi szokások december 23-tó 26-ig tartó időszakában is. Nem véletlen az intervallum választása, hisz az új spanyol kormány december 21 óta van hivatalban, a szocialisták megpróbálták lezárni az évet, Madridban polgármestert váltottak, és még az Eurovíziós Dalfesztivál szelekciós folyamata is tartogatott meglepetéseket az ünnepi menühöz.
Mit mutat a tweet-ek hálózata?
Fontos kiemelni, hogy a Rajoy és Rubalcaba nevét tartalmazó üzenetek száma között nagyságrendi különbség volt karácsonykor. Előbbit 15 ezerszer említették a közösségi oldalon. Az ábrán középen láthatóak azok a szavak, melyek Rajoy és Rubalcaba hálózatában is megjelentek. Baloldalt lent a jelenlegi miniszterelnökkel összekötött szavak szerepelnek, ezek nagyrésze a gazdasági válsággal és az új kormány felállásával magyarázható. Természetes, hogy az emberek a reformok, megszorítások és magas munkanélküliség esetén féltik biztonságukat, családjukat és fizetésüket. Ahogy látható, ezen szavak mindegyike megjelenik a hálózatban.
Az előző miniszterelnököt (Zapatero) mindkét vizsgált politikussal emlegették együtt karácsonykor. A két nagy párt vezetői közötti kapcsolat a középen látható szavakban érhető tetten, melyekből mindkettejük irányába mutat nyíl. A karácsony és a szenteste, de a többi Rajoy-jal és Rubalcaba-val egyaránt említett szó politikailag semleges, leszámítva tehát a pirossal jelölt, korábbi szocialista miniszterelnök Zapatero-t. A Rajoy felől Rubalcaba irányába mutató nyíl (ún. “irányított él”) pedig azt jelzi, hogy - mivel a néppárti politikusról jóval többet beszélnek - a Rajoy-t tartalmazó üzenetek kevesebb, mint 1 százalékában szerepel Rubalcaba, viszont ahol Rubalcaba neve elhangzik, ott minden tizedik tweet része Rajoy is.
Rajtuk kívül is szerepel pár név a hálózatban, nevezetesen Carme Chacón, Ana Botella, egy @saramarron nevű felhasználó és Pastora Soler. Chacón három éven keresztül volt Zapatero honvédelmi minisztere. Mivel a spanyol szocialisták számára 2011 tragikus év volt - hiszen az önkormányzati választások veresége után az általános választásokon soha nem látott mértékben kaptak ki a Néppárttól - a szocialista párt máris kezd ráhangolódni februári gyűlésére, ahol a vezetői pozícióról döntenek majd. A tisztség betöltésére egyelőre két név merült fel, Rubalcaba és Chacón, ezért köztük a legszorosabb a hálózaton belüli kapcsolat.
A következő név Ana Botella, aki december 27 óta a madridi polgármester asszony, aki nem más, mint a ‘96-tól nyolc éven keresztül néppárti miniszterelnök José María Aznar felesége. Továbbra is a jobboldal irányítja tehát Madridot - a frissen beiktatott Botella előtti polgármester a spanyol fővárost az igazságügyi miniszteri pozícióért elhagyó, szintén néppárti Alberto Ruiz-Gallardón volt.
A hálózatban megjelenő személyek közül a kakukktojás nem más, mint Pastora Soler, egy '78-as születésű énekes. Őt december 21-én választottak ki, hogy képviselje Spanyolországot a 2012-es Eurovíziós Dalfesztiválon. Majdnem annyiszor beszéltek róla Rajoy-jal együtt, mint az előbb említett madridi polgármester asszonyról.
A hálózatban papírforma szerint megjelenő politikusokon és a jóhangú énekesnőn túl fontos szerep jutott a Twitter egy felhasználójának, aki @saramarron-ként található meg a közösségi média nevezett felületén. A hölgy úgy került a tízezres nagyságrendű adatbázis egy előkelő pozíciójába, hogy alkotott egy sokak által újra megosztott, tehát kivételesen frappáns üzenetet. Szabad fordításban ez a következő:
Rajoy az elnökünk, celebet jelöltek a neves filmdíjra, Pastora Solert küldjük az Eurovízióra, a volt miniszterelnök felesége lett Madrid polgármestere. A majáknál a pont.
Ezt az ütenetet három nap alatt közel ötszázszor osztották meg @saramarron nevével, neki köszönhetően az üzenetek hálózatában így összekapcsolódott Rajoy, Soler, az Eurovízió, Madrid és a titokzatos maja kultúrája is. A hölgy mintegy rendszerkritikaként írhatta üzenetét, hisz a maja naptár egy értelmezése szerint a “világvége” 2012. december 21-én várható. Így a közép-amerikai civilizáció jóslatát köti össze a jobboldal, az új miniszterelnök és a celebek térnyerésével - ami számos spanyol felhasználó arcára csalt mosolyt karácsonykor.
De mit keres itt a Sims 3?
Amikor Mariano Rajoy bejelentette a kormányzati programot, az ellenzéki vezető Rubalcaba egy meglehetősen új irányból közelítette meg a politika világát.. Elmondása szerint ugyanis "szocialista utópiát" hozott létre a Sims 3 népszerű videójáték segítségével, ahol saját magát is megalkotta - volt olvasható a Twitter-en is. Rubalcaba szándéka szerint - az üzenet komolytalanságából látszóan - a Rajoy-központú médiában kívánta növelni reprezentáltságát. A Twitter felületén számítása bejött, hisz még az üzenetek karácsonyi hálózatában is megtalálható.
Magyarország kontra Spanyolország, avagy tényleg le vagyunk maradva?
Ha a fenti összefüggések bemutatása
még nem győzte volna meg az olvasót, lássuk, milyen aktívak is az
Ibériai-félsziget felénk közelebb eső részének polgárai a Twitter felületén.
Grafikonunkból egyértelműen látszik, a csoportok növekedésének mértéke igen nagy volt a választások periódusában is. Ezenfelül a Twitter felhasználói a választás hétvégéjén aktívabbak voltak, ekkor messze átlag feletti számban kezdték el követni a négy profilt. Az ilyen nagy eseményekkor könnyen szerezhet online követői bázist egy politikus vagy egy párt, bár Magyarországon korántsincs kihasználva ez a felület. Összehasonlításképp: a legtöbbet tweet-elt hazai profil a Fideszhez köthető (20 ezer tweet), de alig van 2 ezer követője – ez a spanyol napi növekedés-átlag alatti érték. Ha pedig egy politikus ilyen méretű bázisra tesz szert, akkor a választók hálózatában komoly központi (ún. “hub”) pozíciót tud betölteni még karácsonykor is.
Mivel van a politikáról aktívan beszélő réteg Spanyolországban, korántsem állítható hogy apátiába süllyedtek volna. A hálózatokból és a számokból is látszik, véleményüket sokkal nagyobb arányban osztják meg ismerőseikkel, mint mi, magyarok. Ők még karácsonykor is politizálnak világvégével, Eurovízióval és Sims 3-mal összefüggésben - ezzel szemben Magyarországon még ki sem alakult egy a spanyolokéhoz arányaiban hasonló mértékű felhasználói bázis.Ne csak dicsérjük a spanyol felhasználókat: a választásokkor például több mint 50 százalékuk csak egyszer adott hangot véleményének 140 karakterben. Ezt magyarázhatja, hogy vélhetően mindenki mobilizálni próbált – párt, jelölt és szavazó is –, meggyőzni a másikat arról, menjen el szavazni. Ám ettől úgy tűnik, a világhálón is van valami, ami elválaszt minket tőlük. Azontúl, hogy karácsonykor is aktívan politizálnak, hashtag-ek tömkelegével, tudatosan kategorizálják a tweet-eket és bejelölik magukat a térképen, amikor írnak valamit a nagyérdeműnek. Egy főre lebontva is nagyságrenddel több követője van a politikai tartalmú profiljaiknak a Twitter felületén, mint hazánknak. Persze Spanyolhonban sem beszélhetünk az online vitakultúra csúcsáról, mivel elenyésző számban alakulnak ki egyszerű válasznál hosszabb párbeszédek, sőt, általában 80 százalék fölötti az aránya azoknak, akik csak egyszer említették valamely politikus nevét a választás hétvégéjén.
Mindezeket összegezve viszont elmondható, hogy mennyiségben és minőségben is van még mit fejlődnünk – nekünk, magyaroknak – a politikai témájú online eszmecserében, hogy a Twitter-en is a Néppárt nyerte a spanyol előrehozott választásokat, és hogy a közösségi médiás üzenetek hálózatainak elemzése egyszerre tanulságos és szórakoztató.
Krasznai Gergely, Maven Seven